Fruity Top Icepop 🍓🍊🍌

waterijs van fruit

De zon schijnt, de temperatuur stijgt en de trek in ijs neemt weer toe. De meeste kant-en-klare ijsjes zitten echter boordevol toegevoegde suikers. Alsof de fructose uit het fruit zelf nog niet zoet genoeg is? Laat je niet misleiden door de kleurrijke kindermarketing verpakkingen en mogelijk toegevoegde vitamines. Als het los moet worden toegevoegd, is het verkeerde beginproduct gebruikt! Tijd dus om zelf met een verantwoord alternatief te komen in de vorm van deze waterijs ijslolly’s.

Het gepureerde fruit uit deze ‘Lollipops’ bevat voor het lichaam herkenbare vezels, voedingsstoffen en anti-oxidanten. Dit in tegenstelling tot het standaard limonade waterijs bestaande uit lege koolhydraten met een snelle energiepiek tot gevolg. Door de toevoeging van een beetje kokosroom of kokosyoghurt wordt ook dat nog eens ondervangen in deze ijsjes.

Onderzoek wijst uit dat kinderen meer eten als een maaltijd er leuk uit ziet. De 3-kleuren presentatie van deze ijsjes kunnen ervoor zorgen dat kinderen die onvoldoende fruit eten hierdoor toch nog wat vezels en vitaminen binnenkrijgen.

Ingrediënten voor 12 ijsjes:

  • Rood:

400 gram rood fruit (bijvoorbeeld 250 gram, 100 gram kersen en 50 gram cranberries)

  • Oranje:

200 gram oranje/geel fruit (bijvoorbeeld 100 gram ananas en 100 gram mango)
+ 1 rijpe banaan

  • Geel:

100 ml biologische sinaasappelsap
50gram kokosroom of kokosyoghurt

Tips:

  • Gebruik je diepvriesfruit? Haal dit dan een avond van te voren uit de vriezer, sorteer alvast op kleur en zet in de koelkast tot gebruik. (Het hoeft natuurlijk niet helemaal te ontdooien, als je er maar mee kunt werken!)
  • Kokosroom kun je makkelijk van het kokoswater scheiden door een blik kokosmelk een dag in de koelkast te zetten. Het water zakt en de room schep je er zo uit!
  • Heb je geen ijsvormen in huis? Je kunt ook houten ijsstokjes kopen en deze gebruiken in combinatie met kleine bakjes. Of kijk eens op de link voor de mogelijkheden. Bestel je wat via deze link dan krijg ik daar een kleine commissie over.

Bereiding:

Pureer alle kleuren fruit apart. Het sap kun je gewoon mee pureren. Is het oranje mengsel te licht van kleur? Voeg daar dan 1 el van het rode fruitmengsel aan toe en roer goed door. Vul hierna de ijsvormpjes per kleur.
Begin met het gele mengsel 1 el (zet 30 minuten in de vriezer), oranje 2 el (zet 15 minuten in de vriezer) en vul aan met het rood. Laat minstens 3 uur uitharden in de vriezer.

Geen zin/tijd om de kleuren tussendoor te laten bevriezen? Je kunt het ook direct op elkaar doen. Het wordt dan wel niet zo strak als op de foto hierboven, maar het mag de voorpret weinig drukken.

🍀 Hoe is het recept bevallen? Ik zou het leuk vinden als je een reactie plaatst of deelt via de sociale media knoppen hieronder. Sharing = Caring 🍀

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*