ORTHOMOLECULAIRE VOEDINGSCOACHING

Als orthomoleculair voedingscoach streef ik ernaar de lichaamscellen van optimale hoeveelheden voedingsstoffen te voorzien. (Orthos betekent: juist, recht of gezond. Moleculair is afgeleid van ‘molecuul’, dat is de kleinste functionerende eenheid binnen de biochemie.) Om dit te bereiken kijk ik niet alleen naar voeding (wholefoods en supplementen), maar ook naar psychologie en leefstijl.

Voeding

Wholefoods zijn voedingsmiddelen die ongeraffineerd en onbewerkt zijn. Ze bevinden zich in de minst bewerkte staat zodat ze hun optimale voedingswaarde behouden. Zij leveren ons bouwstoffen, hulpstoffen, beschermende stoffen en brandstoffen. Ik gebruik en adviseer onbespoten en biologische producten. Ik leer je de slimste voedingskeuzes te maken en zorg zodoende voor zo min mogelijk overbodige belasting voor jouw lichaam. Denk daarbij aan additieven, toegevoegde suikers, verkeerde vetten en smaakstoffen.

Afhankelijk van eventuele klachten en de levensfase waarin je je bevindt breng ik de voedingsbehoefte in kaart. Voor kinderen (of bij zwangerschap) zijn er verschillende sensitieve perioden waar andere voedingsbehoeftes spelen en waar het aanleren van gezonde gewoontes extra belangrijk is. Hiervoor verwijs ik je naar mijn pagina over kindervoedingscoaching.

eat the rainbow

Supplementen

In eerste instantie ligt de focus altijd op voeding. Echter voor een optimale huishouding ontkomen we bijna niet aan suppletie. Zo maken we in Nederland zelf te weinig vitamine D aan. Hiernaast is de verhouding tussen de omega 6 en de omega 3 vetzuren ook zoek. Hiervoor kun je onder andere suppletie in de vorm van bijvoorbeeld vis- of algenolie gebruiken.

Psychologie

Veranderingen in de homeostase (de balans tussen voedingsstoffen en afvalstoffen) ontstaan niet alleen door een tekort aan voedsel of vocht. Ook liefde, pijn of ongemak lokken een zoekactie uit. Wanneer je het lichaam niet geeft wat het nodig heeft krijg je een gefrustreerde zoekactie. Je hebt immers nog niet gekregen wat je nodig hebt om de homeostase te herstellen.

Je hersenen staan rechtstreeks in verbinding met je darmen. Voorheen wisten we al wel dat hormonen voor deze communicatie zorgden. Tegenwoordig weet men ook dat 80-90% van de darmcellen via een zenuw rechtstreeks naar het brein toe communiceert. De andere 10-20% gaat dus de andere kant op, van het brein naar je buik toe. Deze communicatie triggert ons gedrag en onze emoties.

Dit kan positief zijn, denk maar aan de vlinders die je voelt in je buik als je verliefd bent. Het kan echter ook negatief zijn zoals het in je broek doen van angst of de misselijkheid die je voelt als je onder hoge spanning of stress staat. Al is dit dus een kleiner deel van deze communicatie-as, hierin bewustzijn creëren (deep learning) draagt zeker bij aan de slagingskans bij een verandering in dieet en leefstijl.

Leefstijl

Leefstijl is onder anderen belangrijk bij het trainen van de hogere hersenfuncties. Deze zijn aansturend en controlerend voor wat je doet. Denk aan vaardigheden als flexibiliteit, gefocust blijven en het beheersen van impulsen. Door na te denken voor je iets doet kun je deze functies trainen. Bijvoorbeeld door het uit leren stellen van eten, het inslijten en herhalen van gedrag en het vooruit leren plannen. Maar ook het uitproberen van nieuwe dingen, lichaamsbeweging en de balans met ontspanning spelen hierbij een rol. Door middel van het verwerken van tips en tricks hiervoor in jouw voedingsadvies nemen we leefstijl dus ook mee.

Start jouw voedingscoachingstraject

Enthousiast geworden? Neem vrijblijvend contact op of kijk eens bij mijn diensten voor de mogelijkheden.

orthomoleculair voedingscoaching